close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

רמזים ורעיונות על חנוכה, מספר הימים והתאריך

משה אוסיכז כסליו, תשפב01/12/2021

מספר רעיונות ועובדות מפתיעות סביב מספר הימים והתאריך של חנוכה. מרתק

תגיות:
חנוכה - מדוע 8 ימים, ומה המיוחד בכ"ה בכסלו?

א. בריאת העולם החלה בכ"ה באלול, והאור היה הבריאה הראשונה. ואם נספור 25 מלים מ"בראשית" נגיע למלה "אור".

ב. אדם הראשון נולד בא' בתשרי (ולכן הוא נידון ברה"ש, ביום שהוא נולד). ראה אדם (לאחר שגורש) שבתקופת תשרי (3 החודשים תשרי, חשון וכסלו) האור מתמעט והחושך גובר, ישב ובכה 8 ימים, ואמר בגלל שסרחתי חוזר העולם לתוהו ובוהו. כשהגיע כ"ה בכסלו ראה שהאור הולך וגובר, הדליק אבוקה, עשה חג 8 ימים והודה לקב"ה שהחזיר לו את האור.

ג. משה רבנו סיים את מלאכת המשכן בכ"ה בכסלו,
אך הוא המתין עד לא' בניסן כדי לחנוך אותו, ומדוע? כדי לחבר בין ניסן של יציאת מצרים לבין ניסן של חנוכת המקדש. חנוכת המקדש נמשכה 8 ימים (המספר 8 הוא מעל הטבע), ו"ביום השמיני" נחנך המקדש ע"י: "וַתֵּצֵא אֵשׁ מִלִּפְנֵי יְהוָה וַתֹּאכַל עַל-הַמִּזְבֵּחַ" (ויקרא ט' כ"ד) – ואותה אש הרגה את נדב ואביהו.

ד. שלמה המלך חנך את ביהמ"ק הראשון במשך שמונת ימי חג הסוכות: "בַּיּוֹם הַשְּׁמִינִי שִׁלַּח אֶת-הָעָם וַיְבָרְכוּ אֶת-הַמֶּלֶךְ וַיֵּלְכוּ לְאָהֳלֵיהֶם שְׂמֵחִים וְטוֹבֵי לֵב" (מל"א ח' סו)

ה. הנביא חגי מציין שביהמ"ק השני יוּסַד (סיימו לבנות אותו) בכ"ד בכסלו: "בְּעֶשְׂרִים וְאַרְבָּעָה לַתְּשִׁיעִי בִּשְׁנַת שְׁתַּיִם לְדָרְיָוֶשׁ" (ב' י'), וחנכו אותו למחרת בכ"ה בכסלו. ובמשך כ-350 שנה עד למכבים היו חוגגים את כ"ה בכסלו זכר לחנוכת הבית השני.
ו. והגענו לתקופת החשמונאים – אנטיוכוס ואנשיו ידעו שהיהודים חוגגים את כ"ה בכסלו זכר לחנוכת הבית השני, וכאשר הם נכנסו לי-ם, הם בחרו דווקא ביום הזה להיכנס למקדש כדי לטמא את השמנים ולחלל אותו ע"י הקרבת חזיר במזבח ולהקים מקדש אלילי. המהר"ל מציין שהיכל עולה בגימטריה – 65, ויון עולה בגימטריה 66- ויון גברה על ההיכל.

ז. כאשר כבשו המכבים את י-ם מידי היוונים וטיהרו את ביהמ"ק, הם קבעו דווקא את כ"ה בכסלו כיום חנוכת המזבח כדי להחזיר עטרה ליושנה - זכר לחנוכת הבית השני, וכפעולה נגד היוונים שניסו למחוק תאריך זה.
ח. ומדוע 8 ימים? אחת הסברות היא שחילקו את פך השמן ל-8 מנות קטנות, מנה לכל יום, מכיוון שהכנת שמן כתית למאור נמשכת 8 ימים: הָרכיבה מי-ם לגליל – הלוך ושוב אורכת 6 ימים, הוסף עוד יומיים לעבודות מסיק הזיתים, כתישתם והפיכתם לשמן – נקבל 8 ימים. יהודה ואחיו ניצלו את 8 הימים האלה כדי לחגוג את חג הסוכות; ומסופר בספר המכבים שיהודה ציווה לקטוף מארבעת המינים ולהביאם למקדש כדי לקיים את מצוותם, וזאת מכיוון שבמשך שלוש שנות המלחמה לא חגגו החשמונאים את חגי ישראל כראוי, וחגגו את 8 ימי הסוכות במקביל ל-8 ימי החנוכה.

כידוע גזרו היוונים נגד ברית המילה, והיהודים - כדי להודיע על מועד הברית היו מדליקים נר אחד ביום ההולדת ושמים אותו על אדן החלון, וכך הלאה עד שהדליקו 8 נרות ביום הברית.

ט. כידוע מביאים ביכורים עד סוכות וקוראים, וחז"ל קבעו שאפשר להביא ביכורים עד חנוכה, אלא בלי מקרא ביכורים. איזה פרי נשאר מ-7 המינים ואפשר להעלות אותו כביכורים בחודש כסלו? אלה הם הזיתים שזהו זמן מסיקתם. ובאמת מימי קדם היו האיכרים עורכים חגיגה עם סיום מסיק הזיתים, וכאות הודייה לקב"ה על פרי הזית היו חוגגים את 'חג האור' ומדליקים שמן במשך 8 ימים ( המלה 'שמן' נמצאת בתוך המספר 'שמונֶה' ושתיהן מעל הטבע, שהרי השמן אינו מתערבב עם נוזל אחר), ומכאן השם 'חג האורים' ככינוי לחג החנוכה, ושם זה מתאים לו שהרי מוטיב האור מלווה את עם ישראל מבריאת העולם ועד חורבן בית שני, כשיון מסמלת את החושך: "תוהו ובוהו וחושך" – חושך, זוהי יון שחשכה עיניהם של ישראל. (זית=זיו)
גם לגויים היה חג אלילי קדום בכסלו, ובו הם ציינו את הגברת האור; חג המולד הנחוג בעולם הנוצרי הוא ואריאציה של חג אלילי קדום (24 בדצמבר בלילה מקביל לכ"ה בכסלו – וקבעו אותו ליום הולדתו של משיחם, וה-1 בינואר כיום ברית המילה שלו.)

י. לאחר חשכת ימי הביניים והגלויות השונות חוזר האור ובוקע בעת החדשה ודווקא בכ"ה בכסלו. בכסלו שנת תרע"ח – 1917 כבש אלנבי את י-ם, נכנס אליה וקיבל את מפתחות העיר, וזה היה המימוש של הצהרת בלפור, ובכך חזרה ישראל אל הזירה הפוליטית לקראת העצמאות המדינית שהתרחשה לאחר כ-30 שנה.

* המספר כ"ה והמלה 'כה' הם משמעותיים ביהדות; אברהם אומר לנערים: "וַאֲנִי וְהַנַּעַר נֵלְכָה עַד-כֹּה" ; 'כה' בגימטריה 25, והוא מקום המקדש, והיא קרובה אל שם הה-ו-י-ה שמספרו 26 – לומר לך עד כמה דבֵק היהודי בקב"ה, כשהוא נמצא בביהמ"ק. ומכאן גם תחילתה של ברכת הכוהנים: "כֹּה תְבָרְכוּ אֶת-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל".
הוסף תגובה
הגדל /הקטן טקסט
שמור קישור
שם השולח
תוכן ההודעה